Ohw nee, het is weer die tijd van de maand. Voor de een stelt de menstruatie niks voor, de ander blijft liever een paar dagen in bed liggen. Ik krijg er de laatste tijd veel vragen over en gelukkig is er iets aan te doen, want yoga helpt!

Kan ik gewoon naar de yogales gaan?
Als het voor jou goed voelt, kan dat zeker. Onthoud wel dat je voor jezelf naar de les komt en voel je altijd zo vrij om houdingen aan te passen. Eventueel verruil je een intensieve yogales voor een meer ontspannen variant.

Zijn er houdingen die ik beter niet kan doen?
In principe worden omgekeerde houdingen, zoals de hoofdstand en schouderstand afgeraden. Dit geeft een tegennatuurlijke situatie voor het lichaam, waarbij het bloed terug de baarmoeder instroomt. Ook zijn diepe torsies vaak niet prettig. Dit hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden, dus kijk vooral naar je eigen mogelijkheden. Laat je niet afschrikken, de meeste houdingen kun je gewoon nog doen hoor!

Zijn er houdingen die verlichtend werken tijdens de menstruatie?
Absoluut, lees snel verder! De volgende 4 houdingen gaan jou namelijk helpen!

Savasana (lijkhouding)
Zeker de eerste twee dagen is dit een houding die je regelmatig kunt uitvoeren. Ik lig zelf het liefst de hele dag in Savasana tijdens mijn menstruatie ;).

Kom zo ontspannen mogelijk liggen. Breng je aandacht naar de ademhaling en probeer rustig in en uit te ademen. Observeer of je de beweging van de adem in je buik kunt waarnemen. Geef je steeds wat meer over en ontspan je hele lichaam. Je kunt hier gerust 10 tot 15 minuten blijven liggen.

IMG_0449

Sukhasana (meditatiehouding)
Kom zitten in een kleermakerszit of een andere zittende houding. Houd je rug zo recht mogelijk en sluit je ogen. Adem in en uit door je neus en volg met je aandacht de adem. Breng je geest tot rust en houd je emoties in bedwang door deze oefening minimaal 5 minuten uit te voeren. Ohw ja, het is heel normaal wanneer je afgeleid wordt door tal van gedachten. Geef niet op en kom steeds weer terug met je aandacht bij de adem. De aanhouder wint!

IMG_0456

Upavistha Konasana (gespreide vooroverbuiging)
Kom zitten in een spreidzit en buig rustig naar voren. Ik leun bij deze variant op een stoel, omdat ik het in deze periode niet prettig vind om maximaal naar voren te buigen. Natuurlijk kun je de houding ook uitvoeren zonder stoel of eventueel gebruik maken van een kussen/bolster. Mocht je liever een andere vooroverbuiging kiezen, Baddha Konasana (vlinder) is een goed alternatief (zie tweede foto). Probeer 3 tot 5 minuten in de houding te blijven.

spreidzit

IMG_0464

Supta Baddha Konasana (liggende vlinder)
Kom liggen en plaats je bovenlichaam op een bolster/kussen of een aantal dekens. Breng je voetzolen tegen elkaar en laat je knieën naar buiten vallen. Ondersteun je knieën ook met een kussen of deken, zodat je voelt dat je hele lichaam kan ontspannen. Je kunt hier prima 5 tot 10 minuten blijven liggen.

IMG_0488

Wil je meer weten over dit onderwerp? Irina Verwer geeft super leuke workshops, speciaal voor vrouwen. Op zaterdag 18 juni zal ze de workshop ‘Yoga en Ayurveda voor Vrouwen’ ook bij JaJa Yoga geven. Helaas kun je je alleen nog aanmelden voor de reservelijst, maar wellicht komt ze snel nog een keer!

Ik ben benieuwd of de houdingen je geholpen hebben. Mocht je nog vragen hebben of heb je andere tips om deze periode zo comfortabel mogelijk door te komen, laat het weten!

Blijf op de hoogte en volg JaJa Yoga op Facebook.