Heb je moeite om in slaap te vallen of houden rondrazende gedachten je wakker? Lees dan snel verder en bekijk de yogahoudingen die jou gaan voorbereiden op een heerlijke nachtrust!

Veel mensen liggen de hele nacht te piekeren. Ze hebben een drukke dag gehad, kunnen bepaalde gebeurtenissen niet loslaten, herhalen voor de tiende keer dat ene gesprek in hun hoofd en voor je het weet, gaat de wekker af en ben je niet aan voldoende nachtrust toegekomen.

Als dit af en toe eens gebeurt, hoef je hier geen probleem van te maken. Gebeurt dit echter structureel, dan kan er een serieus slaaptekort ontstaan. Dit zorgt op zijn beurt weer voor prikkelbaarheid, een slechtere concentratie, een verminderde weerstand, lichamelijke klachten en ga zo maar door.

Om gezond te blijven, is het dus van belang om voldoende nachtrust te krijgen. Yoga kan je daarbij heel goed helpen. Yoga werkt namelijk ontspannend en brengt je zenuwstelsel tot rust. Het verlaagt je stresshormoon en zorgt ervoor dat de ademhaling rustiger wordt. Door rustiger te ademen, zul je ook meer ontspanning in je lichaam en geest ervaren.

Houdingen die het meest geschikt zijn om in slaap te vallen, zijn voor mij vooroverbuigingen, liggende houdingen en omgekeerde houdingen. Ik heb een top 3 van zeer ontspannen yogahoudingen voor je samengesteld. Ook voor mensen die wel goed slapen, zijn dit heerlijke houdingen om ’s avonds te doen. Geniet ervan en slaap lekker!

Oefening 1 Viparita Karani (gebroken kaars)
Kom liggen met je benen omhoog tegen de muur. Wanneer je onderrug gevoelig is, kun je daar een dekentje onder plaatsen. Probeer je schouders, nek en gezicht te ontspannen. Waarschijnlijk krijg je na een tijdje een zwaar gevoel in je benen en voel je dat je lichaam steeds meer ontspant. Laat het toe en geef je aan de houding over. Je kunt hier 5 tot 10 minuten blijven liggen. Wanneer je uit de houding wilt komen, buig je de knieën en rol je op je zij.
*Mensen met een hoge bloeddruk vinden deze houding niet altijd prettig. Vaak wordt het beter wanneer je iets onder je hoofd plaatst.
IMG_1706

Oefening 2 Supta Baddha Konasana (liggende vlinder)
Kom op je rug liggen, plaats je voetzolen tegen elkaar aan en laat je knieën naar buiten vallen. Eventueel ondersteun je de knieën met een blok, deken of kussen. Je kunt je armen naast je neer leggen of op je buik plaatsen. Je kunt hier 5 tot 10 minuten blijven liggen.
*Tip: heerlijke houding om in bed te doen voor je gaat slapen of wanneer je niet kunt slapen. IMG_1713

Oefening 3 Balasana (kindhouding)
Kom op je handen en knieën zitten. Plaats je grote tenen tegen elkaar aan en spreid je knieën. Laat je billen richting je hielen zakken. Je kunt je armen naar voren strekken of om je lichaam heen naar achter slaan. Mocht je de knieën liever bij elkaar houden, dit is ook een prima variant. Je kunt een aantal minuten in deze houding blijven.
IMG_1730

Voor alle oefeningen geldt dat je goed naar je eigen lichaam moet luisteren. Soms voer je een houding net wat anders uit of blijf je korter/langer in de houding liggen. Probeer in alle houdingen de aandacht naar je adem te brengen. Je ademt in en uit door je neus en als het lukt, probeer je de beweging van je adem in je buik waar te nemen. Met je aandacht kun je elke ademhaling volgen. Als je wordt afgeleid, keer je steeds weer terug naar je ademhaling.

Heb je niet genoeg aan deze tips en houdingen en wil je meer? Kom dan eens een yogales uitproberen of maak een afspraak voor de ontspanningscoaching.

Heb je andere tips die de nachtrust bevorderen? Of heb je vragen over de houdingen? Al je vragen en ideeën zijn altijd welkom!

Blijf op de hoogte en volg JaJa Yoga op Facebook of Instagram.