Volgens verschillende wetenschappelijke onderzoeken zijn dankbare mensen gelukkiger. Dankbaar zijn is heel eenvoudig, iedereen kan het leren. Lees snel verder en laat dankbaarheid ook een rol spelen in jouw leven!

Niet het geluk maakt ons dankbaar, maar dankbaarheid maakt ons gelukkig.
- Thich Nhat Hanh -

Dankbaarheid is een van de krachtigste gewoontes die je gelukkig maken.
We zeggen ontzettend vaak op een dag “bedankt” , maar voel je hierbij ook echt dankbaarheid? Of is het misschien iets wat is aangeleerd?

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dankbare mensen over het algemeen gezonder en gelukkiger zijn. Dankbaarheid voelen en uiten doet je zowel lichamelijk als geestelijk goed. Dankbaarheid zorgt ervoor dat je de focus legt op wat je wel hebt in plaats van altijd bezig te zijn met wat je niet hebt of waar je naar verlangt. Het maakt je positiever, enthousiaster en brengt je meer aanwezig in dit moment.

Dankbaarheid is iets wat je kunt trainen. Je kunt er een gewoonte van maken om elke dag even stil te staan bij waar je dankbaar voor bent. Ik schrijf zelf elke avond in een soort dagboekje waar ik die dag dankbaar voor ben geweest. Geloof me, hoe vervelend je dag ook was, er is altijd iets om dankbaar voor te zijn. Sinds ik bewust mijn dankbaarheid toon, voel ik zoveel meer vreugde en positiviteit in mijn leven. Het lijkt wel alsof er door het tonen van mijn dankbaarheid nog meer mooie dingen op mijn pad komen.

Sommige dingen zijn zo vanzelfsprekend, dat we vergeten er dankbaar voor te zijn. Denk eens aan je familie, vrienden, voldoende eten, je huis, muziek en zelfs je ogen waarmee je dit kunt lezen. Hoe vaker jij je dankbaar kunt voelen, des te gelukkiger je zult zijn. Wanneer jij je steeds dankbaarder voelt, zal het al snel een gewoonte worden en deel uit maken van je dagelijkse leven. Ik beloof je, het is echt de moeite waard!

Om te beginnen, zou je het volgende kunnen doen:

  • Houd een dankbaarheidsboekje bij. Schrijf elke dag op waar je dankbaar voor bent. In het begin is het misschien nog wat lastig of zelfs onwennig, maar al snel zul je merken dat het je meer geluk brengt en positiever in het leven laat staan.
  • Ga zitten in een comfortabele houding. Sluit je ogen en breng je focus naar je adem. Blijf een tijdje met je aandacht bij de adem. Verschuif dan je focus naar je hart. Wat zijn de eerste drie dingen die je te binnen schieten waar je dankbaar voor bent? Wees nog even helemaal stil en voel de dankbaarheid door je hele lichaam stromen. Kun je ervaren hoe krachtig dit is?

Ik vind het tot slot leuk om een stukje van mijn dankbaarheidslijst met je te delen. Dit was zo makkelijk nog niet. Dankbaarheid is zo’n belangrijk onderdeel geworden van mijn leven, dat het lastig kiezen was.

Hier toch een kleine greep uit mijn lijst: IMG_0967

  • Mijn vriend die me steunt in alles wat ik doe en me hier voldoende vrijheid voor geeft.
  • Yoga & meditatie, ik zou geen dag meer zonder kunnen!
  • Dat ik van mijn passie mijn werk heb kunnen maken en hiervan kan leven.
  • Vrienden, familie en alle mooie, nieuwe mensen die ik ontmoet.
  • De levenslessen (niet altijd even leuk) die me hebben gemaakt tot wie ik nu ben.
  • De mensen die elke week weer naar mijn yogalessen komen.
  • En heel veel kleine dingen zoals het schijnen van de zon, het zien van een vlinder, zand onder mijn voeten, de bomen in het bos en ga zo maar door. Niets is vanzelfsprekend.

Waar ben jij dankbaar voor? Ik ben zeer benieuwd en hoop dat je iets met me wilt delen.
Alvast bedankt!

Blijf op de hoogte en volg JaJa Yoga op Facebook of Instagram (danielle.jajayoga)