5 boekentips voor een nog mooiere zomer

Posted by on jun 20, 2016 in Mind & Lifestyle | Reageren uitgeschakeld

5 boekentips voor een nog mooiere zomer

Voor velen staat de zomervakantie voor de deur. Of je nou in het vliegtuig zit, lekker op het strand ligt of gewoon thuis bent, het is vaak een geschikte tijd om te genieten van een goed boek. Daarom deel ik graag een vijftal inspirerende boeken met je.

Het zijn voor mij boeken die stuk voor stuk een bijdrage hebben geleverd aan waar ik nu sta in mijn leven. Ik hoop dat ze voor jou net zo van betekenis kunnen zijn.

De alchemist – Paulo Coelho
De alchemist is een magische fabel, met de wijsheid van een klassiek sprookje. Je wordt meegenomen in het levensverhaal van de jonge schaapsherder Santiago. Hij neemt je mee in zijn reis over de wereld en ontmoet allerlei mensen die hem helpen dichter bij zichzelf en zijn schat te komen. Hij ontmoet onder andere de alchemist in Egypte die over grote spirituele wijsheid beschikt. Hij adviseert de jongen: ’Luister naar je hart. Dat kent alles, omdat het afkomstig is van de ziel van de wereld en daar ooit naar zal terugkeren. Waar je hart is, is ook je schat.’

De adem van het leven – Max Strom
In De adem van het leven laat Max Strom zien hoe we met meer innerlijke rust in het leven kunnen staan. Door eerst naar onszelf te kijken, naar ons verleden, begrijpen we het heden beter en krijgen we meer grip op onze huidige levenssituatie. Dit boek bevat een filosofie voor het leven, zelfonderzoek, yoga, ademoefeningen en meditatie. Het is een prachtige gids, die je leert hoe je krachtig in het leven kunt staan.

De geheimen van meditatie – davidji
Meditatiegoeroe davidji laat je in dit boek kennismaken met verschillende meditatietechnieken. Hij deelt zijn persoonlijke ervaringen en laat zien hoe meditatie op een toegankelijke wijze geïntegreerd kan worden in het dagelijkse leven, zodat je steeds toegang hebt tot je eigen innerlijke rustpunt. *Nee, ik ben de hoofdletter in zijn naam niet vergeten. De kleine letter in zijn naam is een teken van nederigheid.

De moed van imperfectie – Brené Brown
Laat gaan wie je denkt te moeten zijn. Brené Brown moedigt op een eerlijke, warme en grappige manier de lezer aan om perfectionisme te laten varen, stress als levensstijl los te laten, te vertrouwen op intuïtie, en creativiteit de ruimte te geven. De moed van imperfectie gaat over de levenslange reis van ‘Wat zullen anderen wel niet denken?’ naar ‘Ik ben goed genoeg.’

12 goeroes 13 ongelukken – Johan Noorloos
Johan is in dit boek op zoek naar wie hij is en tegelijkertijd bang om te zijn wie hij is. Zijn zoektocht brengt hem bij verschillende ‘goeroes’ die hem allemaal inspireren en adviezen geven. Ze helpen hem allemaal een stapje verder, maar stellen hem toch ook weer teleur. Uiteindelijk blijkt dat het hem veel meer oplevert om de antwoorden in zichzelf te vinden. Een hartveroverend en inspirerend verhaal over de zoektocht naar de zin van het leven, liefde en het ware geluk.

Ik wens je alvast veel leesplezier en natuurlijk een mooie zomer! Ohw ja, er passen best nog een aantal boeken bij in mijn koffer, dus heb jij nog een inspirerende boekentip, laat het me weten!

Blijf op de hoogte en volg JaJa Yoga op Facebook of Instagram.

Verbeter je nachtrust met deze 3 houdingen

Posted by on mei 24, 2016 in Yoga | Reageren uitgeschakeld

Verbeter je nachtrust met deze 3 houdingen

Heb je moeite om in slaap te vallen of houden rondrazende gedachten je wakker? Lees dan snel verder en bekijk de yogahoudingen die jou gaan voorbereiden op een heerlijke nachtrust!

Veel mensen liggen de hele nacht te piekeren. Ze hebben een drukke dag gehad, kunnen bepaalde gebeurtenissen niet loslaten, herhalen voor de tiende keer dat ene gesprek in hun hoofd en voor je het weet, gaat de wekker af en ben je niet aan voldoende nachtrust toegekomen.

Als dit af en toe eens gebeurt, hoef je hier geen probleem van te maken. Gebeurt dit echter structureel, dan kan er een serieus slaaptekort ontstaan. Dit zorgt op zijn beurt weer voor prikkelbaarheid, een slechtere concentratie, een verminderde weerstand, lichamelijke klachten en ga zo maar door.

Om gezond te blijven, is het dus van belang om voldoende nachtrust te krijgen. Yoga kan je daarbij heel goed helpen. Yoga werkt namelijk ontspannend en brengt je zenuwstelsel tot rust. Het verlaagt je stresshormoon en zorgt ervoor dat de ademhaling rustiger wordt. Door rustiger te ademen, zul je ook meer ontspanning in je lichaam en geest ervaren.

Houdingen die het meest geschikt zijn om in slaap te vallen, zijn voor mij vooroverbuigingen, liggende houdingen en omgekeerde houdingen. Ik heb een top 3 van zeer ontspannen yogahoudingen voor je samengesteld. Ook voor mensen die wel goed slapen, zijn dit heerlijke houdingen om ’s avonds te doen. Geniet ervan en slaap lekker!

Oefening 1 Viparita Karani (gebroken kaars)
Kom liggen met je benen omhoog tegen de muur. Wanneer je onderrug gevoelig is, kun je daar een dekentje onder plaatsen. Probeer je schouders, nek en gezicht te ontspannen. Waarschijnlijk krijg je na een tijdje een zwaar gevoel in je benen en voel je dat je lichaam steeds meer ontspant. Laat het toe en geef je aan de houding over. Je kunt hier 5 tot 10 minuten blijven liggen. Wanneer je uit de houding wilt komen, buig je de knieën en rol je op je zij.
*Mensen met een hoge bloeddruk vinden deze houding niet altijd prettig. Vaak wordt het beter wanneer je iets onder je hoofd plaatst.
IMG_1706

Oefening 2 Supta Baddha Konasana (liggende vlinder)
Kom op je rug liggen, plaats je voetzolen tegen elkaar aan en laat je knieën naar buiten vallen. Eventueel ondersteun je de knieën met een blok, deken of kussen. Je kunt je armen naast je neer leggen of op je buik plaatsen. Je kunt hier 5 tot 10 minuten blijven liggen.
*Tip: heerlijke houding om in bed te doen voor je gaat slapen of wanneer je niet kunt slapen. IMG_1713

Oefening 3 Balasana (kindhouding)
Kom op je handen en knieën zitten. Plaats je grote tenen tegen elkaar aan en spreid je knieën. Laat je billen richting je hielen zakken. Je kunt je armen naar voren strekken of om je lichaam heen naar achter slaan. Mocht je de knieën liever bij elkaar houden, dit is ook een prima variant. Je kunt een aantal minuten in deze houding blijven.
IMG_1730

Voor alle oefeningen geldt dat je goed naar je eigen lichaam moet luisteren. Soms voer je een houding net wat anders uit of blijf je korter/langer in de houding liggen. Probeer in alle houdingen de aandacht naar je adem te brengen. Je ademt in en uit door je neus en als het lukt, probeer je de beweging van je adem in je buik waar te nemen. Met je aandacht kun je elke ademhaling volgen. Als je wordt afgeleid, keer je steeds weer terug naar je ademhaling.

Heb je niet genoeg aan deze tips en houdingen en wil je meer? Kom dan eens een yogales uitproberen of maak een afspraak voor de ontspanningscoaching.

Heb je andere tips die de nachtrust bevorderen? Of heb je vragen over de houdingen? Al je vragen en ideeën zijn altijd welkom!

Blijf op de hoogte en volg JaJa Yoga op Facebook of Instagram.

 

De kracht van dankbaarheid

Posted by on apr 28, 2016 in Mind & Lifestyle | 2 comments

De kracht van dankbaarheid

Volgens verschillende wetenschappelijke onderzoeken zijn dankbare mensen gelukkiger. Dankbaar zijn is heel eenvoudig, iedereen kan het leren. Lees snel verder en laat dankbaarheid ook een rol spelen in jouw leven!

Niet het geluk maakt ons dankbaar, maar dankbaarheid maakt ons gelukkig.
- Thich Nhat Hanh -

Dankbaarheid is een van de krachtigste gewoontes die je gelukkig maken.
We zeggen ontzettend vaak op een dag “bedankt” , maar voel je hierbij ook echt dankbaarheid? Of is het misschien iets wat is aangeleerd?

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dankbare mensen over het algemeen gezonder en gelukkiger zijn. Dankbaarheid voelen en uiten doet je zowel lichamelijk als geestelijk goed. Dankbaarheid zorgt ervoor dat je de focus legt op wat je wel hebt in plaats van altijd bezig te zijn met wat je niet hebt of waar je naar verlangt. Het maakt je positiever, enthousiaster en brengt je meer aanwezig in dit moment.

Dankbaarheid is iets wat je kunt trainen. Je kunt er een gewoonte van maken om elke dag even stil te staan bij waar je dankbaar voor bent. Ik schrijf zelf elke avond in een soort dagboekje waar ik die dag dankbaar voor ben geweest. Geloof me, hoe vervelend je dag ook was, er is altijd iets om dankbaar voor te zijn. Sinds ik bewust mijn dankbaarheid toon, voel ik zoveel meer vreugde en positiviteit in mijn leven. Het lijkt wel alsof er door het tonen van mijn dankbaarheid nog meer mooie dingen op mijn pad komen.

Sommige dingen zijn zo vanzelfsprekend, dat we vergeten er dankbaar voor te zijn. Denk eens aan je familie, vrienden, voldoende eten, je huis, muziek en zelfs je ogen waarmee je dit kunt lezen. Hoe vaker jij je dankbaar kunt voelen, des te gelukkiger je zult zijn. Wanneer jij je steeds dankbaarder voelt, zal het al snel een gewoonte worden en deel uit maken van je dagelijkse leven. Ik beloof je, het is echt de moeite waard!

Om te beginnen, zou je het volgende kunnen doen:

  • Houd een dankbaarheidsboekje bij. Schrijf elke dag op waar je dankbaar voor bent. In het begin is het misschien nog wat lastig of zelfs onwennig, maar al snel zul je merken dat het je meer geluk brengt en positiever in het leven laat staan.
  • Ga zitten in een comfortabele houding. Sluit je ogen en breng je focus naar je adem. Blijf een tijdje met je aandacht bij de adem. Verschuif dan je focus naar je hart. Wat zijn de eerste drie dingen die je te binnen schieten waar je dankbaar voor bent? Wees nog even helemaal stil en voel de dankbaarheid door je hele lichaam stromen. Kun je ervaren hoe krachtig dit is?

Ik vind het tot slot leuk om een stukje van mijn dankbaarheidslijst met je te delen. Dit was zo makkelijk nog niet. Dankbaarheid is zo’n belangrijk onderdeel geworden van mijn leven, dat het lastig kiezen was.

Hier toch een kleine greep uit mijn lijst: IMG_0967

  • Mijn vriend die me steunt in alles wat ik doe en me hier voldoende vrijheid voor geeft.
  • Yoga & meditatie, ik zou geen dag meer zonder kunnen!
  • Dat ik van mijn passie mijn werk heb kunnen maken en hiervan kan leven.
  • Vrienden, familie en alle mooie, nieuwe mensen die ik ontmoet.
  • De levenslessen (niet altijd even leuk) die me hebben gemaakt tot wie ik nu ben.
  • De mensen die elke week weer naar mijn yogalessen komen.
  • En heel veel kleine dingen zoals het schijnen van de zon, het zien van een vlinder, zand onder mijn voeten, de bomen in het bos en ga zo maar door. Niets is vanzelfsprekend.

Waar ben jij dankbaar voor? Ik ben zeer benieuwd en hoop dat je iets met me wilt delen.
Alvast bedankt!

Blijf op de hoogte en volg JaJa Yoga op Facebook of Instagram (danielle.jajayoga)

Ouder en Kind Yoga

Posted by on apr 12, 2016 in Yoga | Reageren uitgeschakeld

Ouder en Kind Yoga

Yoga voor volwassenen wordt nog steeds elke dag populairder, maar ook kinderyoga is helemaal van deze tijd. De combinatie van beide, ouder en kind yoga, is ook ontzettend leuk. Laat me er iets meer over vertellen.

Tijdens de ouder en kind yoga beleef je samen een yoga avontuur door middel van yogahoudingen, yogaspelletjes, ademhalingsoefeningen, massages, meditaties, visualisaties en vaak sluit je af met een creatieve activiteit. Natuurlijk verschillen de exacte activiteiten per docent.

Wanneer je samen met je kind yoga doet, heb je echt even een momentje voor elkaar. Je geeft je kind extra individuele aandacht en vaak zie je dat hierdoor de onderlinge relatie (nog) beter wordt. Daarnaast wordt er onder andere gewerkt aan het ontwikkelen van vertrouwen, respect, concentratie, ontspanning, motoriek, creativiteit en nog veel meer! Dit geldt voor zowel ouder als kind. Het leukste vind ik zelf, het puur kind kunnen zijn. Lekker spelen, alles loslaten en een gevoel creëren van vrijheid en geluk. Je zult je als ouder nog gaan verbazen hoe heerlijk het is om weer even kind te mogen zijn.

Er zijn yogascholen die structureel ouder en kind yoga aanbieden. Vaak is dit dan wel voor jongere kinderen t/m zo’n vijf jaar. Daarna kom je vaak meer in losse workshops. Eens in de zoveel tijd heb je dan de mogelijkheid om samen met je kind yoga te komen doen. Op deze manier blijft het natuurlijk wel een leuk uitje waar je samen naar uit kunt kijken.

Wil je vaker yoga met je kind doen? Ga lekker thuis aan de slag! Probeer bijvoorbeeld de onderstaande oefeningen eens uit. Ik experimenteer zelf graag met mijn neefje, maar het is leuk voor kinderen van alle leeftijden.

IMG_0054

Vliegen
Je ligt op je rug.
Je kind staat voor je.
Je zet je voeten in de liezen van je kind.
Pak elkaars handen vast.
Til je kind met je benen omhoog.
Strek langzaam je benen en armen uit.

IMG_0392

De rots
Je zit op je knieën.
Buig naar voren en leg je handen voor je op de grond.
Je kind gaat op je onderrug zitten, met het hoofd en de armen op je schouders.
Blijf even samen zitten en adem rustig door.

Massage schaapjes scheren 
Haal het gras en stro uit de vacht (plukken).
Veeg daarna al het zand weg (strijken).
Scheer nu het schaap kaal (vuisten/scheren).
Veeg de haren van het schaap (strijken).
Wrijf het schaap warm (wrijven).
Sluit je ogen en voel nog even na.
Wissel van rol.

Heb je de smaak te pakken en wil je meer oefeningen doen? Ik heb mijn opleiding bij Helen Purperhart gevolgd en ben ontzettend fan van haar kinderyoga materialen. Ik maak bij ouder en kind yoga vaak gebruik van de yogaspelkaarten en de kindermassagekaarten, maar ze heeft nog veel meer leuks!

Veel plezier met de oefeningen en op zaterdag 28 mei geef ik weer een workshop ouder en kind yoga. Zie ik je dan?

Blijf op de hoogte en volg JaJa Yoga op Facebook & Instagram (danielle.jajayoga)

Bronnen: materialen Helen Purperhart

Namasté

Posted by on mrt 28, 2016 in Yoga | 2 comments

Namasté

Ben jij ook zo benieuwd naar de betekenis van dit woord? Dat was ik namelijk wel toen ik net begon met yoga. Ik ging voor mezelf op onderzoek uit en dat komt nu, flink wat jaren later, goed van pas!

Als je een keer in India of een ander Aziatisch land bent geweest, ken je het gebaar ongetwijfeld al. Overal waar je gaat, word je begroet met namasté. De mensen brengen hierbij de handen in gebedshouding voor het hart en maken een lichte buiging. Het is een gebruikelijk gebaar uit het Hindoeïsme om elkaar te groeten en respect te tonen. Namasté is dus zowel een gebaar als een groet. We maken hier ook gebruik van tijdens de yogales.

Een letterlijke vertaling van dit woord, lijkt onmogelijk. Overal ter wereld zul je verschillende vertalingen en verklaringen vinden. Voor mij betekent namasté vooral: “Het licht in mij, groet het licht in jou.” Ik hoor je denken, wat is dan precies dat licht in mij en jou? Voor mij is dat wie je diep van binnen bent, zonder je gedachten en gevoelens en zonder over jezelf te oordelen. Het voelt vaak als een kort moment van geluk waarin je volledig aanwezig bent in dit moment. Misschien heb je het weleens ervaren tijdens een meditatie of tijdens de savasana (eindontspanning). Iedereen bezit dit licht op zijn eigen unieke manier. Door dit licht tijdens de les met elkaar te delen, komen we dichter bij elkaar, zijn we samen een.

Je kunt de yogales zowel beginnen als afsluiten met namasté. Ik kies tijdens het lesgeven vaak voor de afsluiting. Ik bedank hiermee tegelijkertijd de mensen voor hun aanwezigheid. Moet je de les als deelnemer ook afsluiten door het gebaar uit te voeren en de groet hardop te zeggen? Dat is je eigen keus, kies altijd wat goed voor je voelt. In het begin deed ik altijd mee, omdat iedereen het deed. Ik weet zeker dat er nog veel meer mensen zijn die dat doen en dat is natuurlijk helemaal prima. Door de jaren heen heeft het echter veel meer betekenis voor me gekregen en is het een vast onderdeel van mijn yogabeoefening geworden. Ik geniet elke keer weer van dit prachtige moment vol verbondenheid, liefde en dankbaarheid.

Hoe zit dit bij jou en wat is jouw betekenis van het woord namasté? Ik ben erg benieuwd!

“My soul honors your soul.
I honor the place in you where
the entire universe resides.
I honor the light, love, truth,
beauty & peace within you,
because it is also within me.
In sharing these things
we are united, we are the same,
we are one.”

Blijf op de hoogte en volg JaJa Yoga op Facebook.

Yoga en menstruatie: 4 houdingen die helpen

Posted by on mrt 17, 2016 in Yoga | 2 comments

Ohw nee, het is weer die tijd van de maand. Voor de een stelt de menstruatie niks voor, de ander blijft liever een paar dagen in bed liggen. Ik krijg er de laatste tijd veel vragen over en gelukkig is er iets aan te doen, want yoga helpt!

Kan ik gewoon naar de yogales gaan?
Als het voor jou goed voelt, kan dat zeker. Onthoud wel dat je voor jezelf naar de les komt en voel je altijd zo vrij om houdingen aan te passen. Eventueel verruil je een intensieve yogales voor een meer ontspannen variant.

Zijn er houdingen die ik beter niet kan doen?
In principe worden omgekeerde houdingen, zoals de hoofdstand en schouderstand afgeraden. Dit geeft een tegennatuurlijke situatie voor het lichaam, waarbij het bloed terug de baarmoeder instroomt. Ook zijn diepe torsies vaak niet prettig. Dit hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden, dus kijk vooral naar je eigen mogelijkheden. Laat je niet afschrikken, de meeste houdingen kun je gewoon nog doen hoor!

Zijn er houdingen die verlichtend werken tijdens de menstruatie?
Absoluut, lees snel verder! De volgende 4 houdingen gaan jou namelijk helpen!

Savasana (lijkhouding)
Zeker de eerste twee dagen is dit een houding die je regelmatig kunt uitvoeren. Ik lig zelf het liefst de hele dag in Savasana tijdens mijn menstruatie ;).

Kom zo ontspannen mogelijk liggen. Breng je aandacht naar de ademhaling en probeer rustig in en uit te ademen. Observeer of je de beweging van de adem in je buik kunt waarnemen. Geef je steeds wat meer over en ontspan je hele lichaam. Je kunt hier gerust 10 tot 15 minuten blijven liggen.

IMG_0449

Sukhasana (meditatiehouding)
Kom zitten in een kleermakerszit of een andere zittende houding. Houd je rug zo recht mogelijk en sluit je ogen. Adem in en uit door je neus en volg met je aandacht de adem. Breng je geest tot rust en houd je emoties in bedwang door deze oefening minimaal 5 minuten uit te voeren. Ohw ja, het is heel normaal wanneer je afgeleid wordt door tal van gedachten. Geef niet op en kom steeds weer terug met je aandacht bij de adem. De aanhouder wint!

IMG_0456

Upavistha Konasana (gespreide vooroverbuiging)
Kom zitten in een spreidzit en buig rustig naar voren. Ik leun bij deze variant op een stoel, omdat ik het in deze periode niet prettig vind om maximaal naar voren te buigen. Natuurlijk kun je de houding ook uitvoeren zonder stoel of eventueel gebruik maken van een kussen/bolster. Mocht je liever een andere vooroverbuiging kiezen, Baddha Konasana (vlinder) is een goed alternatief (zie tweede foto). Probeer 3 tot 5 minuten in de houding te blijven.

spreidzit

IMG_0464

Supta Baddha Konasana (liggende vlinder)
Kom liggen en plaats je bovenlichaam op een bolster/kussen of een aantal dekens. Breng je voetzolen tegen elkaar en laat je knieën naar buiten vallen. Ondersteun je knieën ook met een kussen of deken, zodat je voelt dat je hele lichaam kan ontspannen. Je kunt hier prima 5 tot 10 minuten blijven liggen.

IMG_0488

Wil je meer weten over dit onderwerp? Irina Verwer geeft super leuke workshops, speciaal voor vrouwen. Op zaterdag 18 juni zal ze de workshop ‘Yoga en Ayurveda voor Vrouwen’ ook bij JaJa Yoga geven. Helaas kun je je alleen nog aanmelden voor de reservelijst, maar wellicht komt ze snel nog een keer!

Ik ben benieuwd of de houdingen je geholpen hebben. Mocht je nog vragen hebben of heb je andere tips om deze periode zo comfortabel mogelijk door te komen, laat het weten!

Blijf op de hoogte en volg JaJa Yoga op Facebook.

 

Tijd voor iets nieuws, een JaJa Yoga blog

Posted by on mrt 11, 2016 in Yoga | 6 comments

Het begon allemaal 1,5 jaar geleden, de dag waarop ik mijn yogaschool JaJa Yoga opende in Franeker. Waar is al die tijd toch gebleven?

Die 1,5 jaar zijn voor mij echt voorbij gevlogen! Ik weet nog goed die allereerste week waarin alles begon. Wat was dat spannend zeg! Gedachten als: Komen er wel mensen? Wat als ze me niet leuk vinden? Ben ik wel goed genoeg? gingen allemaal door mijn hoofd. Ook al loopt de yogaschool nu fantastisch, de gedachten zijn er af en toe nog steeds hoor ;). Gelukkig weet ik als geen ander hoe ik er weer snel afstand van kan doen. Je bent tenslotte niet je gedachten en het overgrote deel van wat je denkt, is ook nog eens niet waar. Het stelt me altijd weer gerust.

Toen ik begon met de yogaschool, werkte ik er nog zo goed als fulltime naast in het basisonderwijs. Een half jaar later besloot ik toch maar om een dag minder te gaan werken. Weer een half jaar later gaf ik aan nog maar maximaal twee dagen te willen werken en op dit moment (weer een half jaar later) heb ik afstand gedaan van mijn baan in het basisonderwijs. Zo is de cirkel van 1,5 jaar weer rond. Lastige beslissing? Zeker, maar zoals je kunt lezen, rustig afgebouwd en de tijd was nu echt daar om het hoofdstuk onderwijs los te laten. Natuurlijk ga ik de fantastische school, de lieve kinderen en de beste collega’s ooit ontzettend missen.

Danielle Hiemstra Jaja Yoga

Tsjah, daar zit je dan in je eerste week waarin je zomaar twee dagen een soort van vrij bent. Al een tijdje had ik in gedachten iets te willen doen met bloggen, maar daar komen de bekende gedachten weer om de hoek kijken: Kan ik dat wel? Dat gaat toch helemaal niemand lezen? Wat nou als ik allemaal negatieve reacties krijg? De gedachten zijn er af en toe nog steeds, maar ik laat me er niet door afleiden en ga het gewoon weer proberen. Net zoals met die yogaschool 1,5 jaar geleden. Elke dag opnieuw ben ik dankbaar voor het feit dat ik toen die stap heb genomen. En wat ik verder met die vrije tijd ga doen? Genieten! Af en toe in de yogazaal gaan staan en denken: wooh, dit heb ik toch best leuk voor elkaar!

De onderwerpen die centraal staan op mijn blog, zullen voornamelijk met yoga (hoe kan het ook anders) te maken hebben.  Misschien vraag je je nu af wat mijn doel is met dit blog? In eerste instantie een stukje schrijfplezier voor mezelf. Ik ben van jongs af aan al gek op schrijven en in de brugklas wist ik het al zeker, ik ga later boeken schrijven! Dat dit iets anders is uitgepakt, mag duidelijk zijn ;). Daarnaast hoop ik natuurlijk ook jullie te mogen inspireren met de verhalen die ik ga schrijven. Dit was natuurlijk nog maar een introductie, maar er komt snel meer!

Blijf op de hoogte en volg JaJa Yoga op Facebook.

Live your dreams,

Danielle